måndag 29 mars 2010

Geografiska informationssystem

När jag vill kolla upp någonting på en karta eller få en vägbeskrivning så brukar jag använda mig av googlemaps. Jag tycker det är den smidigaste tjänsten eftersom att den dels ligger som en länk i min webläsare och dels för att det går väldigt snabbt. Förut använde jag mig av google earth men jag tycker det är onödigt med alla 3d effekter, jag har iaf ingen användning för dom.

Jag har en gps läsare in min telefon som kan vara väldigt användbar, ibland.. Det är inte ofta jag använder den men om jag verkligen behöver den så har den räddat mig från att gå vilse flera gånger. Men det är ändå så som Anne nämner i medieteknik bloggen, att när man mest vill använda applikationen och när man mest behöver den så är man utomlands och datatrafiken blir väldigt dyr.

Jag hoppas dom mobila gps:erna blir snabbare i framtiden och att man ska kunna ta hjälp av den vart man än är i världen. Kanske att man skulle kunna strukturera om gps:en så inte data tankas ner från 3g nätet utan att det fungerar som en gps man har i bilen, då skulle i alla fall jag ha mer användning för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar